Užívateľská príručka WayQuest
Úprava diagramov
V tejto téme

V záujme možnosti presnejšej rekonštrukcie údajov program zabezpečí možnosť zobrazenie meraní na diagrame. Ku každému typu nameraných údajov patrí jeden diagram. Pomocou diagramov môžete veľmi jednoducho a presne sledovať kvantitatívne zmeny jednotlivých údajov, resp. rýchle a presne skontrolovať podozrivé udalosti alebo udalosti smerujúce k sabotovaniu systému.

 

1 – Diagramy

2 – Zvýrazňovač

3 – Štítok – podrobnejšie informácie

4 – Označenie vozidla

5 – Trasa vo vyznačenom období

6 – Vozidlá (kanály)

7 – Viditeľnosť diagramov

8 – Kurzor diagramu

 

Zobrazenie diagramov

Program vždy zobrazí diagramy v tej istej časti okna ako pohľad mapy (v rovnakom pohľade), pod mapou, keďže ich funkcia spolu úzko súvisí. Pri jednom vozidle môžete súčasne zobraziť niekoľko diagramov, ako aj (príslušné diagramy) pri väčšom počte vozidiel. Pri používaní je vhodné zapnúť vždy len ten diagram, ktorý obsahuje údaje tvoriace predmet kontroly (napr. rýchlosť, palivo), pretože tým pádom zostane viac miesta na nakreslenie diagramu a zobrazenie sa stane prehľadnejším.

Zapínanie a vypínanie jednotlivých diagramov nastavíte na paneli Vlastnosti trasy.

V prípade zapnutia viacerých diagramov sa diagramy nachádzajú pod sebou, nakoľko ležia na spoločnej vodorovnej časovej osi. V pohľade môžete viacerými spôsobmizmeniť i nastavenie využívania miesta: pretiahnutím pásu oddeľujúceho jednotlivé časti okna nastavíte pomer medzi pohľadom mapy a veľkosťou diagramov, ako aj vzájomný pomer veľkosti jednotlivých diagramov.

V prípade súčasnej kontroly viacerých vozidiel sa namerané hodnoty rovnakého typu zobrazia na spoločnom diagrame. V takýchto prípadoch odporúčame označiť vozidlá odlišnými farbami (napr. Vlastnosti trasy). Výnimku tvorí iba Stavový diagram, kde ku každému vozidlu patrí samostatný diagram.

Kurzor diagramu

Posúvaním kurzoru nad diagramom sa zobrazí zvislý nitkový kríž (kurzor diagramu), ktorý obsiahne všetky diagramy a nasleduje navigáciu myši. Kurzor diagramu a vedľa neho zobrazený štítoks presnými výsledkami merania, pomáha pri identifikácii, zosúladení a sledovaní hodnoty (hodnôt), ktoré patria k danému momentu. Vďaka tomu môžete ľahko zistiť, či silné brzdenie prebehlo presne vtedy, keď DoP došlo k zvýšeniu hodnoty, alebo nie.

Odčítanie hodnôt na diagramoch

Spoločnou vlastnosťou diagramov je, že na vodorovnej osi sa zobrazí čas, zatiaľ čo na zvislej osi namerané údaje. Na pravej strane sú zobrazené niektoré referenčné hodnoty zobrazeného údaju spolu s jednotkou.

Hodnotu diagramu pre daný moment odčítate na štítku pohybujúcom sa spolu s myšou a na paneli Informácie. ak chcete získať presné hodnoty, vyberte najväčšie rozlíšenie diagramu.

Vzťah medzi diagramom a mapou

Diagram a pohľad mapy úzko súvisia, keďže slúžia na zobrazenie údajov týkajúcich sa rovnakého obdobia: na mape sú zobrazené informácie týkajúce sa pohybu vozidiel, na diagramoch výsledky merania pochádzajúce z modulov vozidiel nainštalovaných na vozidlách.

Pohyb kurzora (a nitkový kríž) po diagrame na mape sleduje ikonka patriaca k vozidlu (vo formáte určenom podľa parametra „Ikonka vozidla“ zadaného pri vlastnostiach vozidla alebo skupiny vozidiel), alebo, v prípade neexistencie tejto ikonky, pohyb štítku. Tým pádom môžete ľahko sledovať pohyb vozidla v danom období.

Synchronizácia diagramu a mapy

Pri zobrazení meraní sú na mape a diagramoch uvedené údaje za celé skúmané obdobie. Vzhľadom na možnosť samostatného nastavovania rozlíšenia diagramov a mapy sa môže ľahko stať, že oba pohľady sa pri analýze údajov v čase úplne nezhodujú. V takomto prípade máte možnosť vykonať synchronizáciu časového intervalu zahrnutého do diagramov a výseku mapy:

Nastavenie na vyznačenú trasu

Zobrazenie výseku mapy pre zobrazenie trasy prekonanej v časovom intervale, ktorý je označený (zvýraznený) na diagrame

Naviesť na trasu

Zobrazenie výseku mapy pre zobrazenie trasy prekonanej počas celého obdobia merania

Štítok – podrobnejšie informácie

Pretiahnutím myši nad diagram a jej pohybovaním po diagrame sa zobrazí malý štítok, ktorý obsahuje podrobné údaje za časový okamih vyznačený kurzorom. Pod položkami dátum, čas, vozidlo, vodič /modul identifikácie osoby/, pracovný proces je vždy zobrazená nameraná hodnota zobrazená v danom diagrame (napr. rýchlosť). Ak diagram zobrazí údaje za niekoľko vozidiel naraz, tieto údaje sú spolu uvedené aj na štítku, oddelené podľa vozidiel.

Pozícia štítku

Môže sa stať, že štítok vyčnieva z okna, a preto na ňom nie je vidno všetky údaje. V takomto prípade môžete zmeniť polohu štítku. Štítok pri pohybe okolo kurzoru myši môže zaujať štyri rôzne polohy, ktoré môžete meniť kombináciou kláves Ctrl+Tab a Ctrl+Shift+Tab , alebo klávesom rýchlej voľby Zmena polohy štítku v smere alebo proti smeru pohybu hodinových ručičiek.

Úkony v diagramoch

Zmena rozlíšenia diagramu

Zmena rozlíšenia diagramu pomáha pri zobrazovaní údajov na diagrame s primeranou presnosťou, pričom program ponúka niekoľko možností na vykonanie tejto zmeny:

V prípade súčasného zobrazenia viacerých diagramov sa zmena rozlíšenia vzhľadom na spoločnú vodorovnú časovú os diagramov vzťahuje na všetky diagramy.

Miestne menu

V nasledujúcej tabuľke nájdete súhrn úkonov vykonávaných pomocou diagramov, ktoré môžete spustiť v miestnej ponuke a pomocou tlačidiel rýchlej voľby:

Úplný

Nastavenie rozlíšenia diagramov, pri ktorom sa v dostupnej časti okna zobrazí celé obdobie meraní

Zväčšenie

Zväčší rozlíšenie diagramu o jeden dielik

Zmenšenie

Zmenší rozlíšenie diagramu o jeden dielik

Zmena polohy štítku

Nastavenie pozície štítku v pomere ku kurzoru myši (viď Pozícia štítku)

Úkony spojené so zvýraznením

 

Vytvorenie zvýraznení na základe stanovených podmienok (viď Zvýraznenia)

Vymazať všetky zvýraznenia

Zrušiť všetky zvýraznenia

Vymazať zvýraznenie

Vymazanie zvýraznenia určeného na základe pozície kurzora. Táto položka je aktívna len v prípade, ak je aktuálna pozícia kurzora nasmerovaná na zvýraznenú plochu.

Zvýraznenie

Program počas analýzy meraní vždy zobrazí namerané údaje za dané obdobie v podobe mapy a diagramov. Vtedy máte v rámci predmetného obdobia možnosť označiť, zvýrazniť niekoľko časových úsekov. Zvýraznenia môžu pomáhať pri vyhodnotení a kontrole meraní. Program vytvára rôzne súhrny a extrémne hodnoty za zvýraznené obdobia (napr. celková prejdená vzdialenosť, maximálna rýchlosť, priemerná rýchlosť).

Vytváranie zvýraznení

Zvýraznenia sa dajú v zásade vytvárať dvomi spôsobmi:

Zvýraznenia času stráveného zapaľovaním

Zvýraznenia jázd

Zvýraznenia zastávok

Zvýraznenia miest oddychu

Zvýraznenia známych zastávok (miesta evidované medzi Miestami)

Zvýraznenia neznámych miest oddychu

Zvýraznenia pracovných procesov

K jednému meraniu môžete vytvoriť niekoľko zvýraznení pri použité vyššie uvedených metód.

Upozornenie: Ak sa predmetného merania zúčastní viacero vozidiel, zvýraznenie sa objaví vždy pri vozidle (na príslušných diagramoch a mapách), pri ktorých je voličový spínač Úkony spojené so zvýraznením zapnutý na paneli Vlastnosti trás . Aj po zvýraznení môžete prepínať medzi vozidlami pomocou tohto voličového spínača. Ak počas zvýraznenia nevzniknú očakávané vyznačenia na diagrame a na mape, oplatí sa skontrolovať stav voličového spínača Úkony spojené so zvýraznením .

Vyznačenie zvýraznení na diagrame

Program označí zvýraznené obdobie (obdobia) v diagrame (diagramoch) fialovým pásom.

Označenie zvýraznení na mape

Farby trasy prekonanej počas zvýrazneného obdobia a zastávok na mape sa zmení na červenú.

Vymazanie zvýraznení

Zvýraznenia môžete vymazať po jednom alebo naraz podľa nasledujúceho postupu:

Vymazať aktuálne zvýraznenie

Presuňte kurzor myši na diagrame nad zvýraznenie, ktoré chcete vymazať z Miestneho menu pomocou funkcie Vymazať zvýraznenie.

Označenia patriace k vybranému zvýrazneniu na mape a diagrame (diagramoch) zmiznú.

Vymazať všetky zvýraznenia

Výberom funkcie Vymazať všetky zvýraznenia v Miestnom menu alebo stlačením  tlačidla rýchlej voľby.

Všetky vyznačenia na mape a diagrame (diagramoch) následne zmiznú.

Zobrazenie informácií o zvýraznenom období

Súhrnné informácie o zvýraznenom období sú uvedené na Informačnom paneli (sú označené fialovým pásom).

Tlač diagramu

Diagramy (spolu s príslušným pohľadom mapy) môžete vytlačiť stlačením klávesu rýchlej voľby Tlač.

Typy diagramov

Diagramy slúžia na grafické zobrazenie výsledkov merania pochádzajúcich z modulov vozidiel a z periférnych zariadení. Systém v súlade s tým používa nasledujúci typ csatornákkal, resp. typy diagramov:

Rýchlosť

Diagram rýchlosti zobrazuje aktuálnu rýchlosť vozidla. Jednotka: km/h.

Podrobné informácie o označených časových úsekoch, zvýrazneniach sú uvedené na Informačnom paneli. Okrem hodnotení na štítkoch sa zobrazia súhrnné údaje pre aktuálne zvýraznenie podľa polohy kurzora (maximálna rýchlosť, priemerná rýchlosť, prejdená vzdialenosť), resp. v prípade väčšieho počtu zvýraznených období sú to hodnoty všetkých zvýraznení (maximálna rýchlosť, priemerná rýchlosť, prejdená vzdialenosť).

Zrýchlenie

Na diagrame zrýchlenia sú zobrazené aktuálne zrýchlenia a spomalenia. Jednotka: km/h/s (zmena rýchlosti za 1 sekundu vyjadrená v km/h).

Negatívna hodnota zrýchlenia znamená spomalenie, hodnota 0 zasa znamená, že vozidlo stojí. Ak za dané obdobie systém neobsahuje namerané údaje, potom v diagrame nie je zobrazená žiadna hodnota a na štítku sa zobrazí text „Bez meraní". Ak chcete odčítať presnú hodnotu, vyberte diagram s najväčším rozlíšením.

Pomocou tohto diagramu môžete najlepšie kontrolovať štýl jazdy vodičov. Ak vodič jazdí agresívne (zrýchľuje na plný plyn a spomalí v poslednej chvíli prudkým šliapnutím na brzdu), diagram bude plný pozitívny (zrýchlenie) a negatívnych (spomalenie) vrcholov. Prudké šliapnutie na plyn spravidla vedie k výraznému zvýšeniu spotreby a urýchľuje opotrebovania motora, náhle brzdenie zasa urýchľuje opotrebovávanie pneumatík. Ak je frekvencia odberov vzoriek zariadenia nastavená na hodnotu vyššiu ako 1 sekunda, hodnoty zrýchlenia budú kvôli spriemerovaniu nižšie ako obvykle.

Zapaľovanie

Jeden z troch digitálnych kanálov, na ktorom je zobrazený stav zapaľovania. Jeho možné hodnoty sú:

  • 1 – vozidlo má zapnuté zapaľovanie
  • 0 – vozidlo nemá zapnuté zapaľovanie
  • bez údajov – v systéme nie sú k dispozícii žiadne výsledky meraní za dané obdobie

Výška

Zobrazuje nadmorskú výšku vozidla. Jednotka: metre.

Táto GPS technológia poskytuje výsledky meraní týkajúce sa nadmorskej výšky, čo je uvedené v diagrameVýška. Môže mať význam pri meraní hladiny paliva, veď ak sa vozidlo nepohybuje po vodorovnom teréne, zmena hladiny paliva v porovnaní so štandardnou úrovňou môže byť spôsobená práve nerovnosťou terénu, čo sa dá pomocou tohto diagramu ľahko zistiť.

Grafikon sa dá použiť aj na kontrolu stavu zapaľovania, pretože pri zapnutom zapaľovaní vždy existuje výšková hodnota (zatiaľ čo rýchlosť pri čakaní je 0).

Palivo

Systém je vybavený dvomi diagramami paliva: Palivo a Palivo 1. Na oboch môžete sledovať zmeny v hladine paliva. Vozidlá bývajú spravidla vybavené jednou palivovou nádržou, pričom prichádzajúce výsledky meraní sú zobrazené v diagrame Palivo. Jednotka: liter.

Údaje pochádzajúce z merania hladiny paliva sa pomocou kalibračnej krivky vytvorenej počas kalibrácie priradia ku skutočným hodnotám vyjadreným v litroch. V prípade vykonania kalibrácie vozidla začne diagram Palivo zobrazovať skutočný objem. Inak sú v diagrame zobrazené nespracované výsledky meraní (od 0 do 65520).

Na diagrame môžete dobre sledovať rozdiely v hladine paliva pri zastavení a štarte. Meranie hladiny paliva prebieha podľa vozidiel, spravidla však len v prípade zapaľovania. Z toho vyplýva, že množstvo paliva v predmetnom období je na diagrame zobrazená dvomiodtieňmi (viď Vlastnosti trasy – farba):

  • Svetlejší odtieň: podržaná hodnota. Ak neprebehlo zapaľovanie (a ani meranie), v tom prípade systém – vychádzajúc z toho, že hladina paliva sa nezmení – podrží ostatnú nameranú hodnotu.
  • Tmavší odtieň: nameraná hodnota, ktorá je k dispozícii vtedy, keď je spustené zapaľovanie vozidla.

Keďže meranie hladiny paliva sa vykonáva oveľa zriedkavejšie ako meranie polohy a rýchlosti, zmena stavu zapaľovania sa tu zobrazí s maximálne 10-minútovým oneskorením.

V prípade načerpania alebo odčerpania paliva diagram zobrazí priepastné rozdiely medzi hladinami paliva. To sa môže stať aj vtedy, keď vozidlo parkuje na strmom kopci. V takýchto prípadoch však po štarte dôjde k zvyšovaniu hladiny paliva dovtedy, kým nedosiahne skutočný stav. V prípade odčerpania paliva však, samozrejme, hladina paliva nedosiahne úroveň z obdobia pred zastavením.

Palivo 1

Podobne ako diagram Palivo zobrazuje zmeny hladiny paliva vo vozidle. Jeho zobrazenie prebieha podľa vlastností uvedených v tomto bode.

Tento diagram môže byť užitočný len v zriedkavých prípadoch, keď je vozidlo vybavené dvomi palivovými nádržami. Namerané údaje za prvú nádrž zobrazia na diagrame Palivo, údaje za druhú nádrž na diagrame Palivo 1.

Poznámka: Niekedy sa stáva, že pri parametrizácii systému dôjde k nastaveniu tohto kanála i v prípade, ak vozidlo v skutočnosti nie je vybavené druhou palivovou nádržou. V takomto prípade môžete pri danom vozidle zapnúť tento diagram aj v programe (viď panel Vlastnosti trasy), relevantné merania však nie sú v ňom zobrazené.

Batéria

Ukazuje napätie vnútornej batérie modulu vozidla. Jednotka: Volt. Hodnota v nabitom stave sa obvykle pohybuje v rozpätí od 5,6 do 5,8V.

Moduly vozidiel sú vybavené aj vnútornou batériou, ktoré v prípade odpojenia externého zdroja prúdu (zapaľovanie) zabezpečí fungovanie zariadenia – na dobu, ktorej dĺžka závisí od stavu nabitia. Po vybití batérie sa však prevádzka a spolu s ňou aj zber údajov prerušia.

Stav

Stavový diagram GPS poskytuje informácie o presnosti hodnôt určovania polohy nameraných pomocou technológie na základe týchto dvoch hodnôt:

  • Hodnota DoP metriky – Na grafe je označená modrou alebo oranžovou farbou. Za normálnych okolností býva stĺpec modrý. Ak príjem nie je príliš presný, t.j. hodnota je príliš DoP vysoká a údaje preto nie sú presné, program túto skutočnosť zobrazí oranžovou farbou. Ak nameraná DoP hodnota je natoľko vysoká, že ju nie je možné interpretovať, program upraví údaj na 0. Stĺpec s oranžovým grafikonom vtedy dosiahne maximálnu hodnotu. (Ak to nie je akceptovateľné, DoP, hodnota sa vloží medzi znaky "!!!" na štítku a Informačnom paneli.)
  • Počet viditeľných družíc – Na grafe sú znázornené fialovou čiarou.

Výsledok merania je pre systém prijateľný vtedy, keď  je hodnota maximálne 5 DoP a patria k nej najmenej 4 družice.

Význam na diagrame má nielen farba grafov, ale aj farba pozadia:

  • tyrkýzová – Zariadenie je napájané vnútornou batériou (vonkajšie napájanie nefunguje, zapaľovanie je vypnuté). V takomto prípade zabudovaná batéria – na dobu, ktorej dĺžka závisí od stavu nabitia – zabezpečí napájanie zariadenia a zaznamená údaje. Po vybití batérie sa však zber údajov preruší.
  • horčicová žltá – Za dané obdobie nie sú k dispozícii namerané údaje.
  • červená sieťovaná vzorka nad základnou farbou – Anténa GPS nie je k dispozícii. Táto situácia nastane v prípade, ak počas prevádzky chýba anténa (bola stiahnutá z modulu vozidla alebo došlo k poškodeniu kábla). Aby systém mohol spracovať signály prichádzajúce z družíc, GPS na to musí byť anténa v neustálom kontakte s modulom vozidla.

V prípade súčasnej kontroly niekoľkých vozidiel je ku každému vozidlu priradený samostatný diagram, ktorý program rozlišuje pomocou čísiel (Stav – 1, Stav 2 atď.), podľa poradia uvedeného na paneli Vlastnosti trasy.

Digitálny vysielač A, B atď.

Tieto moduly vozidiel sú vybavené viacerými digitálnymi vstupmi, pričom ku každému sa dá pripojiť po jednom vysielači. Systém k týmto vstupom v štandardnom nastavení priradí „Digitálny vysielač A", „Digitálny vysielač B" atď. csatornákat. Pri nastavení parametrov máte možnosť csatornákat zadať názov, ktorý lepšie vyjadruje ich funkciu. Zapaľovanie sa spravidla pripojí na prvý vstup, to znamená, že príslušný kanál sa bude nazývať Zapaľovanie.

Hodnota uvedená na diagramoch – keďže ide o digitálny vstup– môže byť 1 alebo 0. Tieto stavy sú v programe uvádzané tmavou alebo bledou výplňou.

 

Pozri tiež