A Felhasználók törzsadatok alatt találhatók azoknak a személyeknek az adatai (felhasználónév, felhasználói jogosultságok), akik hozzáférési joggal rendelkeznek a WayQuest rendszerhez.
A Felhasználók törzsadatok nyilvántartásának, megjelenítésének és kezelésének alapfeltétele a termékkulcshoz tartozó Felhasználó-kezelés jogosultság.
A Felhasználók törzsadatok tulajdonságainak kezelése (a tulajdonságok módosítása, csoportok létrehozása) rendszergazda jogosultsághoz kötött. A nem rendszergazda jogosultsággal rendelkező felhasználók számára kizárólag saját jelszavuk szerkesztése megengedett.
Menüből |
Törzsadatok – Felhasználók |
Billentyűzetről |
Shift+F11 |
|
A Felhasználók törzsadatkezelő panel és a Tulajdonságok panel együttes használata biztosítja a felhasználók adatainak bevitelét, megtekintését és szerkesztését:
1 – Felhasználók törzsadatkezelő panel
3 – Helyi menü (Felhasználók panel)
4 – Felhasználó törzsadat elem
A Felhasználók törzsadatok azon személyek adatait és felhasználói jogosultságait tartalmazzák, akik kezelik magát a WayQuest programot. A program indításakor ezek a személyek tudnak bejelentkezni a programba, jogosultságaiknak megfelelően hozzáférésük van a program funkcióihoz, valamint ők a riasztások alanyai (ők kapják meg az értesítéseket a riasztási eseményekről).
Többfelhasználós rendszerekben általában szükség van arra, hogy a felhasználókat megkülönböztethessük abból a szempontból, hogy a rendszer mely funkcióihoz van hozzáférésük. A WayQuest programban a Felhasználók törzsadat elemek jogosultságokhoz kapcsolódó tulajdonságainak beállítása biztosítja ezt a lehetőséget.
A felhasználókhoz kapcsolódik egy másik típusú jogosultság is, nevezetesen a törzsadatokhoz való jogosultság felhasználói szintű beállítása (részletes ismertetését ld. a Részlegek címszónál).
A rendszer telepítésekor a Felhasználók törzsadatok egy rendszergazda jogosultsággal rendelkező "Admin" nevű felhasználót tartalmaz, melynek segítségével futtatható a WayQuest program, ill. létrehozhatók egyéb felhasználók és beállíthatók a megfelelő jogosultságok.
A felhasználók tevékenységének nyomon követésére szolgál a Hozzáférési napló, mely a felhasználók valamennyi aktivitását feljegyzi. Ezzel a kontrolling munkatársak munkavégzése is nyomon követhető.
A rendszer fontos részét képezik a különböző riasztási beállítások. Amikor a program a mérések kiértékelése során olyan eseményeket érzékel, melyek a rendszerben nem megengedettek, értesíti a megadott felhasználókat a beállításoknak megfelelő formában (Riasztási mód).
A felhasználók felvétele a Felhasználók törzsadatkezelő panel helyi menüjének segítségével történik. Ezt követően a felhasználók csoportosítására, valamint tulajdonságaik szerkesztésére a Felhasználók törzsadatkezelő panel és a Tulajdonságok panel nyújt lehetőséget.
A Felhasználók törzsadatkezelő panel a felhasználók törzsadatok felvételét, megjelenítését és szerkesztését teszi lehetővé. A Tulajdonságok panelen megtekinthetők és szerkeszthetők az aktuálisan kijelölt elem vagy elemek adatai. A helyi menü további lehetőségeket (pl. elemek áthelyezése, törzsadatok exportálása) biztosít a felhasználók kezelésére.
A Felhasználók törzsadatkezelő panel megjelenítésében az Egyszintű nézet és a Csoportosított nézet közül lehet választani.
Csoportosított nézetben a programba beépített "Felhasználók" fő csoport alatt a felhasználó által létrehozott alcsoportokba rendezetten jelennek meg a felhasználók. A program a megnevezés kövér betűtípusával különbözteti meg a szinteket.
A helyi menü mindig olyan műveleteket tartalmaz, amelyek megfelelnek az aktuális nézetnek és az aktuálisan kijelölt elemnek, ahonnan a helyi menüt előhívtuk. A Felhasználók törzsadatkezelő panelen az alábbi műveletek hajthatók végre:
Új felhasználót csak rendszergazda jogosultsággal rendelkező felhasználó vehet fel. Az új Felhasználó törzsadat elem felvétele a Felhasználók törzsadatkezelő panel helyi menüjében található Új felhasználó menüpont segítségével történik.
A felhasználók törlése – a felvételhez hasonlóan – rendszergazda jogosultsághoz kötött. A Felhasználó törzsadat elemek törlése a Felhasználók törzsadatkezelő panel helyi menüjében található Töröl menüpont segítségével történik.
A program nem engedélyezi a felhasználók számára, hogy önmagukat töröljék vagy letiltsák, valamint nem lehetséges saját rendszergazda jogosultság megvonása sem. Ezzel biztosítja a rendszer, hogy mindig legyen legalább egy rendszergazda felhasználó.
A felhasználói jogosultságok rendszere biztosítja azt a lehetőséget, hogy a cégek különböző hozzáférést biztosíthassanak a program bizonyos funkcióihoz felhasználóik számára. A WayQuest program indításához szükséges a felhasználó bejelentkezési nevének és jelszavának ismerete (ld. Bejelentkezés a programba). Az így bejelentkezett felhasználó a program azon funkcióit tudja végrehajtani, melyekhez jogosultságai alapján hozzáféréssel rendelkezik (a termékkulcshoz tartozó jogosultságokkal összhangban).
A felhasználói jogosultságok részletes leírása a Felhasználó szintű jogosultságok címszó alatt található.
A felhasználók egyik fontos jellemzője, hogy ők a riasztások címzettjei, azaz a rendszer riasztás esetén a felhasználó törzsadat elemnél megadott elérhetőségekre (mobilszám, E-mail cím) küld üzenetet.
A Riasztások törzsadatok különböző típusú (pl. üzemanyag, terület alapú) riasztási eseményeket tartalmaznak. Minden riasztáshoz tartozik egy címzett: az a felhasználó, akit a program értesít az adott riasztási esemény bekövetkezésekor. Az értesítés módját mindig az adott riasztásnál beállított Riasztási mód (mely az üzenet küldésére vonatkozik) és a felhasználó törzsadat elemnél megtalálható Riasztási mód tulajdonság (mely a felhasználó üzenetfogadási képességére vonatkozik) együttesen határozza meg.