A rendszer működése szempontjából lényeges, hogy elkülöníthetők legyenek a menet közben előforduló, a forgalmi helyzetből adódó, rövid idejű megállások (például piros lámpánál) és a valódi, üzemszerű vagy hosszabb ideig tartó várakozások. Ezért a program megkülönböztet megállásokat és várakozásokat – az álló helyzetben eltöltött idő (Várakozást meghatározó minimális időtartam) alapján. Figyelem: ez a felosztás nem azonos a KRESZ által használt megállás és várakozás fogalmakkal!
Felhasználói szempontból elsősorban a várakozások elemzésén van a hangsúly, ezért a jelentésekben és a mérésekhez tartozó térképes nézeteken ezek jeleníthetők meg.
Megállásnak nevezzük a jármű minden megállását (ahol a sebesség 0), függetlenül attól, hogy az adott helyen mennyi időt töltött álló helyzetben a következő elindulásig. (A megállások tehát nem függnek a Várakozást meghatározó minimális időtartamtól.)
Így tehát a megállások a várakozások és az annál rövidebb idejű megállások összességének tekinthetők. (Abban az esetben, amikor a Várakozást meghatározó minimális időtartam értéke 0, a megállások és a várakozások egybeesnek.)
A Várakozást meghatározó minimális időtartamnál rövidebb idejű megállásokat a program a haladás részének tekinti.
Várakozásnak nevezzük azokat a megállásokat, amikor a jármű az adott helyen álló helyzetben legalább annyi időt eltölt, mint a Várakozást meghatározó minimális időtartam.
A várakozást meghatározó minimális időtartam az az időtartam, amit ha elér vagy meghalad a jármű álló helyzetben eltöltött ideje, akkor a program az adott megállást várakozásnak tekinti.
A várakozást meghatározó minimális időtartam nagysága járművenként, valamint a felhasználás típusától és a lekérdezés céljától függően eltérő lehet.
Például ha egy áruszállítással foglalkozó cégnél a rakodás átlagos időtartama 30 perc, akkor a várakozást meghatározó minimális időtartam más-más beállítása szükséges a rakodások kilistázásához vagy egy olyan jelentés elkészítéséhez, amely az ennél rövidebb idejű megállásokat is tartalmazza. Előbbi esetben a várakozást meghatározó minimális időtartam értéke lehet pl. 20 perc, míg az utóbbi esetben 5 perc.
Egy szemétszállítással foglalkozó járműnél viszont ennél lényegesen rövidebb idejű üzemszerű megállások fordulnak elő (a kuka ürítése), ezért ezen megállások kilistázáshoz sokkal kisebb, pl. 5 másodperces érték beállítása javasolt.
A Várakozást meghatározó minimális időtartam megadására két helyen van lehetőség:
A mérések kiválasztásakor a Várakozás minimális hossza szűrési feltételnél állítható be, hogy a program a fenti két lehetőség közül melyiket használja a várakozások meghatározására az adott lekérdezés során.
A Várakozási helyek az egyes várakozásokhoz tartozó eseményhelyszínek, melyek a jármű megállásának (várakozásának) pozícióját jelölik.
A várakozási helyek megjelenítésre az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésre:
Az alábbi felsorolás a várakozással összefüggő jelentésoszlopokat tartalmazza:
A programban a megjelenítés mellett a markerezés során kapnak szerepet a megállások és várakozások a következő két gyorsgombnál ismertetett módon: