WayQuest felhasználói kézikönyv
Grafikon típusok
Rendszerkomponensek > Szoftverek > WayQuest – Adatkezelő és kiértékelő program > WayQuest – Általános ismeretek > Grafikonok kezelése > Grafikon típusok

A grafikonok a járműmodulokról beérkező mérési eredmények grafikus megjelenítésére szolgálnak. A járműmodulok gyűjtik össze a rendszerben rendelkezésre álló valamennyi mérési értéket: a járműmodul saját analóg és digitális csatornáira bekötött, valamint a perifériákról származó jeleket.

Számos csatorna létezhet a rendszerben a kiépítéstől függően. Ezek mindegyike megjelenik grafikonok formájában is. Jelentős csoportot képeznek a CAN buszos illesztő által mért csatornák, melyek szintén sokfélék lehetnek. Ezek közül a program jelenleg a következőket támogatja:

A fenti, program által támogatott csatornák kalibrálva vannak a hozzájuk tartozó mértékegységre, a programban mindig a megfelelő név alatt jelennek meg, és gyakran kapcsolódik hozzájuk a markerezett tartományra vonatkozóan valamilyen összesítő jellegű információ is. A nem támogatott csatornák szintén megjelennek a programban, de nem feltétlen jól értelmezhető név alatt, illetve nincsenek kalibrálva, azaz a nyers mért értéket tartalmazzák mértékegység nélkül.

Az alábbi táblázat tartalmazza a rendszerben leggyakrabban használt csatornákat, ill. grafikon típusokat:

Sebesség

A sebesség grafikon a jármű mindenkori sebességét ábrázolja. Mértékegysége: km/h.

A mért sebesség értékeket a program összehasonlítja a járműmodulnál beállított sablonnak megfelelő maximummal. Ennek túllépését piros csík jelzi a grafikon alatt, valamint felkiáltójelek a grafikon címkén és az Információ panelen.

Egyetlen járműre vonatkozó lekérdezés esetén a grafikon az alábbi jelzésekkel egészülhet ki:

  • Halvány vonal mutatja a maximális sebességet az adott képponthoz tartozó időszakban. Nagyításától függően egy képpontnak hosszabb vagy rövidebb mérési időszak felel meg. A normál, sötét színű grafikon az átlagsebességet mutatja ezen időszak alatt, a halvány kontúr pedig a maximális sebességet. A nagyítás növelése azt eredméynezi, hogy a kontúr egyre inkább belesimul a sötétebb görbébe, míg kicsinyítés hatására növekszik az eltérés a két görbe között.
  • Piros csík jelzi a grafikon alatt, ha a mért sebesség meghaladja a járműmodulnál beállított sablonnak megfelelő maximális értéket.

Kijelölt időszeletekről, markerekről bővebb információt tartalmaz az Információ panel. A címkében felsorolt értékeken kívül megjelennek a kurzor által mutatott aktuális markerre vonatkozó összesítő jellegű adatok (maximális sebesség, átlagsebesség, megtett távolság, becsült terület), valamint több markerezett időszak esetén az összes markerre vonatkozó értékek (maximális sebesség, átlagsebesség, megtett távolság, becsült terület) is.

Gyorsulás

A gyorsulás grafikon a mindenkori gyorsulásokat és lassításokat ábrázolja. Mértékegysége: km/h/s (a sebesség változása 1 mp alatt km/h-ban).

Negatív gyorsulási érték lassulást jelent, 0-s érték pedig azt jelzi, hogy a jármű áll. Ha az adott időpontban nincs mérési adat a rendszerben, akkor a grafikonon nem látható érték, a címkében pedig megjelenik a "Nincs mérés" felirat. Pontos értéket leolvasásához érdemes a grafikon legnagyobb felbontását választani.

Ezen grafikon segítségével ellenőrizhető leginkább a gépjárművezetők vezetési stílusa. Ha a sofőr agresszíven vezet (teljes gázzal gyorsít és az utolsó pillanatokban nagyokat fékezve lassít), akkor a grafikon tele lesz pozitív (gyorsulás) és negatív (lassulás) tüskékkel. A nagy gázadások általában jelentősen megnövelik a fogyasztást és gyorsítják a motor elhasználódását, a hirtelen fékezések pedig a gumiabroncsok kopását siettetik. Amennyiben a készülék mintavételi gyakorisága 1 másodpercnél nagyobb értékre van állítva, a gyorsulás értékek az átlagolás miatt a megszokottnál kisebbek lesznek.

Gyújtás

A három digitális csatorna egyike, mely a jármű gyújtásállapotát ábrázolja. Lehetséges értékei:

  • 1 – a járműre rá van adva gyújtás
  • 0 – a járműről le van véve a gyújtás
  • nincs adat – a rendszerben nem áll rendelkezésre mérési érték az adott időpontra vonatkozóan

Magasság

A jármű tengerszint feletti magasságát ábrázolja. Mértékegysége: méter.

A GPS technológia képes mérési adatokat szolgáltatni a tengerszint feletti magasságról is, ezt ábrázolja a Magasság grafikon. Jelentősége például az üzemanyagszint mérésénél lehet, hiszen ha a jármű nem vízszintes terepen mozog, akkor az üzemanyagszint normálistól eltérő változása esetleg erre vezethető vissza, ami ennek a grafikonnak a segítségével könnyen kideríthető.

Üzemanyag

A rendszerben két üzemanyag grafikon áll rendelkezésre: az Üzemanyag és az Üzemanyag 1. Mindkettőn a gépjármű üzemanyagszint változásai követhetők nyomon (ld. Üzemanyagszint mérése). Általában a járművek egyetlen üzemanyagtartállyal vannak felszerelve, amelyről a beérkező mérési adatokat az Üzemanyag grafikon ábrázolja. Mértékegysége: liter.

Az üzemanyagszint méréséből származó adatok a kalibrációs eljárás során keletkező jelleggörbe segítségével feleltehetők meg valós liter értékeknek. Ha a járműnél megtörtént a kalibrálás, akkor az Üzemanyag grafikon már a valós űrtartalmat ábrázolja. Ennek hiányában a nyers mérési értékek jelennek meg a grafikonon (0-tól 65520-ig).

A grafikonon jól nyomon követhetők a megállások és indulások közötti üzemanyagszint különbségek. Az üzemanyagszint mérése gépjárművektől függően, de rendszerint csak gyújtás esetén történik. Ebből kifolyólag a grafikonon kétféle színárnyalat (ld. Útvonal tulajdonságok – Szín) ábrázolja a kérdéses időpontban az üzemanyagszint mennyiségét:

  • Világosabb árnyalat: kitartott érték. Ha nem volt gyújtás (nincs mérés sem), akkor a rendszer – feltételezve, hogy üzemanyagszint változás sem lesz – az utolsó mért állapotot tartja fenn.
  • Sötétebb árnyalat: mérésből származó érték, mely akkor áll rendelkezésre, ha a jármű gyújtás alatt áll.

Mivel az üzemanyagszint mérése a helyzet és sebesség méréséhez képest sokkal ritkábban történik, a gyújtásállapot változása itt legfeljebb 10 perces késleltetéssel jelenik meg.

Ha üzemanyagot tankolnak vagy távolítanak el, akkor a grafikon éles meredekségű üzemanyagszint különbséget mutat. Ez olyankor is előfordulhat, ha a gépjármű meredek domboldalon parkol. Ilyen esetekben azonban indulás után a gépjármű üzemanyagszintje emelkedni fog, míg eléri a tényleges állapotot. Ha viszont az üzemanyagot leszívták, akkor természetesen nem fog visszaemelkedni a leállás előtti szintre.

Egyetlen járműre vonatkozó lekérdezés esetén a grafikon alatt az alábbi kiegészítő jelzések jelenhetnek meg (hasonlóan a Sebesség grafikonnál megjelenő piros csíkhoz):

  • Lila csík jelzi a méréshatár feletti (túltelített) értékeket.
  • Piros csík jelzi a kalibrált tartományon kívül eső értékeket.

Üzemanyag 1

Az Üzemanyag grafikonhoz hasonlóan szintén a gépjármű üzemanyagszint változásait ábrázolja. Megjelenítése az ott ismertetett jellemzők szerint történik.

Ez a grafikon azoknál a ritka eseteknél lehet hasznos, amikor a jármű két üzemanyagtartállyal rendelkezik. Ilyenkor a mérési adatok az egyik tartályról az Üzemanyag grafikonon, a másikról az Üzemanyag 1 grafikonon olvashatók le.

Abban az esetben, ha mindkét üzemanyag csatorna (Üzemanyag és Üzemanyag 1) használatban van, megjelenik egy Összüzemanyag csatorna is a grafikonoknál.

Megjegyzés: Néha előfordul, hogy a rendszer paraméterezése során akkor is beállítják ezt a csatornát, amikor ténylegesen nincs a járműnek második üzemanyagtartálya. Ilyenkor a programban is bekapcsolható az adott járműnél ez a grafikon (ld. Útvonal tulajdonságok panel), de érdemi mérést nem lehet látni rajta.

Akkumulátor

A járműmodul belső akkumulátorának feszültségét mutatja. Mértékegysége: Volt. Értéke töltött állapotban általában 5,6-5,8V körül mozog.

A járműmodulok belső akkumulátorral is rendelkeznek, mely a külső áramellátás (gyújtás) lekapcsolása esetén biztosítani képes a készülék működését – töltöttségtől függő ideig. Az akkumulátor lemerülése után azonban a működés, és így az adatgyűjtés is megszűnik.

Státusz

A státusz grafikon a GPS technológia felhasználásával mért helymeghatározási értékek pontosságáról nyújt információt az alábbi két érték megjelenítésével:

  • A DoP mérőszám értékeKék vagy narancssárga oszlop jelzi a grafikonon. Normál esetben az oszlop kék színű. Ha azonban a vétel pontossága nem elég jó, azaz túl magas a DoP érték és ezért az adatok nem megbízhatóak, akkor ezt a program narancssárga színnel jelzi. Ha a mért DoP érték annyira magas, ami már értelmezhetetlen, akkor a program 0-ra módosítja az adatot. Ilyenkor a narancssárga grafikon oszlop eléri a maximális értéket. (Ha nem elfogadható a DoP, akkor az érték "!!!" jelek közé kerül a grafikon címkén és az Információ panelen.)
  • A látható műholdak számaLila vonal jelzi a grafikonon.

Egy mérési eredmény általában akkor elfogadható a rendszer számára, ha maximum 5-ös DoP érték és legalább 3 műhold tartozik hozzá.

Nem csak a grafikonok színe, de a háttérszín is jelentést hordoz a grafikonon:

  • alap háttérszín – A készülék normál módon, külső tápellátásról üzemel.
  • türkizkék – A készülék a belső akkumulátoráról üzemel (tehát megszűnt a külső áramellátása, lekapcsolták a gyújtást). A beépített akkumulátor ilyenkor – töltöttségtől függő ideig – gondoskodik a készülék ellátásáról, rögzíti az adatokat. Azonban az akkumulátor lemerülése után az adatgyűjtés megszűnik.

Figyelmeztető jelzések:

  • piros háló minta az alpszín fölöttNincs GPS antenna. Ez a helyzet akkor áll elő, ha működés közben az antenna hiányzik (pl. lehúzták a gépkocsi modulról vagy sérült a kábel). Ahhoz, hogy a rendszer feldolgozhassa a műholdakról érkező jeleket, a GPS antennának állandó kapcsolatban kell lennie a gépkocsi modullal.
  • szürke pöttyözött minta az alpszín fölött – A GPS jel zavarását jelzi (legyen szó akár szándékos, akár a körülményekből adódó zavarásról). Sűrűbben pöttyözött jelölés nagyobb mértékű zavarást mutat. Ilyen esetben a grafikon címkén is megjelenik szövegesen a GPS jel zavarása. Ez a funkció csak az újabb típusú GPS vevővel rendelkező készülékekkel működik, mivel csak ezek képesek a zavarás jelzésére.

Ha nem áll rendelkezésre mérési adat az adott időszakra vonatkozóan:

  • mustársárgaA grafikon teljes magasságában mustársárga színezés azt jelzi, hogy nincs mérési adat. Ilyen esetben más jelölés nem látható a grafikon adott szakaszán.

Több jármű együttes vizsgálata esetén minden járműhöz külön grafikon tartozik, melyeket számozással különböztet meg a program (Státusz – 1, Státusz 2 stb.) az Útvonal tulajdonságok panelen látható sorrendnek megfelelően.

Munkafolyamat

A munkafolyamat grafikon megmutatja, hogy az adott jármű a mérési időszakban milyen munkafolyamatokat végzett.

Digitális jeladó A, B, stb.

A járműmodulok több digitális bemenettel rendelkeznek, melyekre egy-egy jeladót lehet bekötni. Alapesetben a rendszer ezeknek a bemeneteknek felelteti meg a "Digitális jeladó A", "Digitális jeladó B" stb. csatornákat. A paraméterezés során lehetőség van a csatornákat a funkciójukat jobban kifejező névvel ellátni. Általában az első bemenetre szokták kapcsolni a gyújtást, így a neki megfelelő csatorna lesz a Gyújtás.

A grafikonon ábrázolt érték – digitális bemenet lévén – 1 vagy 0 lehet. Ezeket az állapotokat a program sötét, illetve halvány kitöltéssel jelzi.

 

Lásd még