A grafikonok a járműmodulokról beérkező mérési eredmények grafikus megjelenítésére szolgálnak. A járműmodulok gyűjtik össze a rendszerben rendelkezésre álló valamennyi mérési értéket: a járműmodul saját analóg és digitális csatornáira bekötött, valamint a perifériákról származó jeleket.
Számos csatorna létezhet a rendszerben a kiépítéstől függően. Ezek mindegyike megjelenik grafikonok formájában is. Jelentős csoportot képeznek a CAN buszos illesztő által mért csatornák, melyek szintén sokfélék lehetnek. Ezek közül a program jelenleg a következőket támogatja:
A fenti, program által támogatott csatornák kalibrálva vannak a hozzájuk tartozó mértékegységre, a programban mindig a megfelelő név alatt jelennek meg, és gyakran kapcsolódik hozzájuk a markerezett tartományra vonatkozóan valamilyen összesítő jellegű információ is. A nem támogatott csatornák szintén megjelennek a programban, de nem feltétlen jól értelmezhető név alatt, illetve nincsenek kalibrálva, azaz a nyers mért értéket tartalmazzák mértékegység nélkül.
Az alábbi táblázat tartalmazza a rendszerben leggyakrabban használt csatornákat, ill. grafikon típusokat:
A sebesség grafikon a jármű mindenkori sebességét ábrázolja. Mértékegysége: km/h. A mért sebesség értékeket a program összehasonlítja a járműmodulnál beállított sablonnak megfelelő maximummal. Ennek túllépését piros csík jelzi a grafikon alatt, valamint felkiáltójelek a grafikon címkén és az Információ panelen. Egyetlen járműre vonatkozó lekérdezés esetén a grafikon az alábbi jelzésekkel egészülhet ki:
Kijelölt időszeletekről, markerekről bővebb információt tartalmaz az Információ panel. A címkében felsorolt értékeken kívül megjelennek a kurzor által mutatott aktuális markerre vonatkozó összesítő jellegű adatok (maximális sebesség, átlagsebesség, megtett távolság, becsült terület), valamint több markerezett időszak esetén az összes markerre vonatkozó értékek (maximális sebesség, átlagsebesség, megtett távolság, becsült terület) is. |
|
A gyorsulás grafikon a mindenkori gyorsulásokat és lassításokat ábrázolja. Mértékegysége: km/h/s (a sebesség változása 1 mp alatt km/h-ban). Negatív gyorsulási érték lassulást jelent, 0-s érték pedig azt jelzi, hogy a jármű áll. Ha az adott időpontban nincs mérési adat a rendszerben, akkor a grafikonon nem látható érték, a címkében pedig megjelenik a "Nincs mérés" felirat. Pontos értéket leolvasásához érdemes a grafikon legnagyobb felbontását választani. Ezen grafikon segítségével ellenőrizhető leginkább a gépjárművezetők vezetési stílusa. Ha a sofőr agresszíven vezet (teljes gázzal gyorsít és az utolsó pillanatokban nagyokat fékezve lassít), akkor a grafikon tele lesz pozitív (gyorsulás) és negatív (lassulás) tüskékkel. A nagy gázadások általában jelentősen megnövelik a fogyasztást és gyorsítják a motor elhasználódását, a hirtelen fékezések pedig a gumiabroncsok kopását siettetik. Amennyiben a készülék mintavételi gyakorisága 1 másodpercnél nagyobb értékre van állítva, a gyorsulás értékek az átlagolás miatt a megszokottnál kisebbek lesznek. |
|
A három digitális csatorna egyike, mely a jármű gyújtásállapotát ábrázolja. Lehetséges értékei:
|
|
A jármű tengerszint feletti magasságát ábrázolja. Mértékegysége: méter. A GPS technológia képes mérési adatokat szolgáltatni a tengerszint feletti magasságról is, ezt ábrázolja a Magasság grafikon. Jelentősége például az üzemanyagszint mérésénél lehet, hiszen ha a jármű nem vízszintes terepen mozog, akkor az üzemanyagszint normálistól eltérő változása esetleg erre vezethető vissza, ami ennek a grafikonnak a segítségével könnyen kideríthető. |
|
A rendszerben két üzemanyag grafikon áll rendelkezésre: az Üzemanyag és az Üzemanyag 1. Mindkettőn a gépjármű üzemanyagszint változásai követhetők nyomon (ld. Üzemanyagszint mérése). Általában a járművek egyetlen üzemanyagtartállyal vannak felszerelve, amelyről a beérkező mérési adatokat az Üzemanyag grafikon ábrázolja. Mértékegysége: liter. Az üzemanyagszint méréséből származó adatok a kalibrációs eljárás során keletkező jelleggörbe segítségével feleltehetők meg valós liter értékeknek. Ha a járműnél megtörtént a kalibrálás, akkor az Üzemanyag grafikon már a valós űrtartalmat ábrázolja. Ennek hiányában a nyers mérési értékek jelennek meg a grafikonon (0-tól 65520-ig). A grafikonon jól nyomon követhetők a megállások és indulások közötti üzemanyagszint különbségek. Az üzemanyagszint mérése gépjárművektől függően, de rendszerint csak gyújtás esetén történik. Ebből kifolyólag a grafikonon kétféle színárnyalat (ld. Útvonal tulajdonságok – Szín) ábrázolja a kérdéses időpontban az üzemanyagszint mennyiségét:
Mivel az üzemanyagszint mérése a helyzet és sebesség méréséhez képest sokkal ritkábban történik, a gyújtásállapot változása itt legfeljebb 10 perces késleltetéssel jelenik meg. Ha üzemanyagot tankolnak vagy távolítanak el, akkor a grafikon éles meredekségű üzemanyagszint különbséget mutat. Ez olyankor is előfordulhat, ha a gépjármű meredek domboldalon parkol. Ilyen esetekben azonban indulás után a gépjármű üzemanyagszintje emelkedni fog, míg eléri a tényleges állapotot. Ha viszont az üzemanyagot leszívták, akkor természetesen nem fog visszaemelkedni a leállás előtti szintre. Egyetlen járműre vonatkozó lekérdezés esetén a grafikon alatt az alábbi kiegészítő jelzések jelenhetnek meg (hasonlóan a Sebesség grafikonnál megjelenő piros csíkhoz):
|
|
Az Üzemanyag grafikonhoz hasonlóan szintén a gépjármű üzemanyagszint változásait ábrázolja. Megjelenítése az ott ismertetett jellemzők szerint történik. Ez a grafikon azoknál a ritka eseteknél lehet hasznos, amikor a jármű két üzemanyagtartállyal rendelkezik. Ilyenkor a mérési adatok az egyik tartályról az Üzemanyag grafikonon, a másikról az Üzemanyag 1 grafikonon olvashatók le. Abban az esetben, ha mindkét üzemanyag csatorna (Üzemanyag és Üzemanyag 1) használatban van, megjelenik egy Összüzemanyag csatorna is a grafikonoknál. Megjegyzés: Néha előfordul, hogy a rendszer paraméterezése során akkor is beállítják ezt a csatornát, amikor ténylegesen nincs a járműnek második üzemanyagtartálya. Ilyenkor a programban is bekapcsolható az adott járműnél ez a grafikon (ld. Útvonal tulajdonságok panel), de érdemi mérést nem lehet látni rajta. |
|
A járműmodul belső akkumulátorának feszültségét mutatja. Mértékegysége: Volt. Értéke töltött állapotban általában 5,6-5,8V körül mozog. A járműmodulok belső akkumulátorral is rendelkeznek, mely a külső áramellátás (gyújtás) lekapcsolása esetén biztosítani képes a készülék működését – töltöttségtől függő ideig. Az akkumulátor lemerülése után azonban a működés, és így az adatgyűjtés is megszűnik. |
|
A státusz grafikon a GPS technológia felhasználásával mért helymeghatározási értékek pontosságáról nyújt információt az alábbi két érték megjelenítésével:
Egy mérési eredmény általában akkor elfogadható a rendszer számára, ha maximum 5-ös DoP érték és legalább 3 műhold tartozik hozzá. Nem csak a grafikonok színe, de a háttérszín is jelentést hordoz a grafikonon:
Figyelmeztető jelzések:
Ha nem áll rendelkezésre mérési adat az adott időszakra vonatkozóan:
Több jármű együttes vizsgálata esetén minden járműhöz külön grafikon tartozik, melyeket számozással különböztet meg a program (Státusz – 1, Státusz 2 stb.) az Útvonal tulajdonságok panelen látható sorrendnek megfelelően. |
|
A munkafolyamat grafikon megmutatja, hogy az adott jármű a mérési időszakban milyen munkafolyamatokat végzett. |
|
A járműmodulok több digitális bemenettel rendelkeznek, melyekre egy-egy jeladót lehet bekötni. Alapesetben a rendszer ezeknek a bemeneteknek felelteti meg a "Digitális jeladó A", "Digitális jeladó B" stb. csatornákat. A paraméterezés során lehetőség van a csatornákat a funkciójukat jobban kifejező névvel ellátni. Általában az első bemenetre szokták kapcsolni a gyújtást, így a neki megfelelő csatorna lesz a Gyújtás. A grafikonon ábrázolt érték – digitális bemenet lévén – 1 vagy 0 lehet. Ezeket az állapotokat a program sötét, illetve halvány kitöltéssel jelzi. |