WayQuest felhasználói kézikönyv
Tulajdonságok – Járműmodulok panel
Rendszerkomponensek > Szoftverek > WayQuest – Adatkezelő és kiértékelő program > Főmenü parancsai > Törzsadatok > Járműmodulok > Tulajdonságok – Járműmodulok panel
Ebben a témában

A Tulajdonságok – Járműmodulok panelen hozhatók létre a járműmodulokhoz tartozó különböző csoportok, valamint megtekinthetők és szerkeszthetők az aktuálisan kijelölt elem vagy elemek adatai. A Tulajdonságok panel kezelésére vonatkozó általános ismeretek a "Törzsadat tulajdonságok" címszó alatt találhatók.

Járműmodulok törzsadat elemek

A járműmodulok tulajdonságainak többségét üzembe helyezéskor munkatársaink beállítják a megfelelő értékekre az eszközök gyári paraméterei és a beszerelés megvalósítása szerint. A felhasználóknak általában ezeket később nem kell módosítaniuk.

Az alábbi táblázat összefoglalja a járműmodulokat leíró tulajdonságokat – tulajdonságcsoportokba rendezve. A táblázatban világoskék háttérszín jelöli az örökölhető tulajdonságokat:

Tulajdonság / Tulajdonságcsoport Leírás

Besorolás

Csoport

Csoport megnevezése, melybe az adott járműmodul tartozik (csoportosított nézetben az elemet tartalmazó legszűkebb csoport).

Értéke alapértelmezés szerint: Járműmodulok fő csoport.

Alap adatok

Eszköztípus

A járműmodul típusa. A programba beépített típuscsoportok egyike.

Értékét a járműmodul törzsadat elem felvételekor kapja. Ezt követően módosítani már nem lehet.

Modul azonosító

A járműmodult azonosító, egyedi megnevezés.

Értékét a járműmodul törzsadat elem felvételekor kapja. Ezt követően módosítani már nem lehet.

A Modul azonosító egy tetszőlegesen kialakítható egyedi megnevezés. A gyakorlatban általában a következő két típust szokták alkalmazni: az azonosító első része az Eszköztípusra utaló név (pl. "VMMGSL"), melyet kötőjellel elválasztva egy számsorozat követ, ami lehet egy egyszerű sorszámozás, vagy a készülékhez tartozó telefonszám is.

Azonosító

Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező, elsősorban a felhasználó saját nyilvántartásában használatos azonosító számára fenntartva.

Gyári szám

Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező, elsősorban a felhasználó saját nyilvántartásában használatos gyári szám számára fenntartva.

Cikkszám

Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező, elsősorban a felhasználó saját nyilvántartásában használatos cikkszám számára fenntartva.

Külső azonosítók

1. azonosító és

2. azonosító

Ezeket az azonosítókat használja a program külső rendszerhez (pl. bérszámfejtő rendszerhez) történő kapcsolódás esetén.

Perifériák tulajdonságai

Motorüzem csatorna járó állapotban

A különböző jelentések elkészítésénél fontos információ a rendszer számára, hogy a jármű motorja mely időszakokban volt üzemben. A program ennek alapján végzi az üzemidővel kapcsolatos számításokat. Ezzel a tulajdonsággal állítható be, hogy a program melyik csatornán érkező jel(ek) alapján döntse el, hogy a jármű motorja üzemben volt-e (járt-e a motor).

Ezek a csatornák a következők lehetnek (ill. ezek kombinációja):

  • analóg csatorna (üzemanyag jel)
  • digitális A, B, C csatornák (gyújtás jel vagy egyéb motorüzemre utaló jelek)

A sor kijelölésekor az érték mező jobb szélén megjelenő nyílra kattintva legördül egy lista, amelyből kiválasztható a kívánt beállítási mód. A listában az üzemanyag jel, a digitális csatornák aktív és inaktív állapota, valamint ezek kombinációi szerepelnek. Néha előfordul, hogy nem lehet bekötni olyan jelet, amelyből egyértelműen következtetni lehetne a motorüzemre. Ezt jelöli a "Nincs motorüzem mérés". Az esetek nagy részében vagy az "Üzemanyag jel alapján", vagy az "A=1" beállítások fordulnak elő.

Alapértelmezett értéke: "Üzemanyag jel alapján".

A járműmodul üzembe helyezésekor alapértelmezett esetben a gyújtás jelet bekötik az első digitális csatornára, melyet elneveznek "Gyújtás" csatornának, és így a járműmodul ezen keresztül szolgáltatja a motorüzem információt a rendszer számára.

A mező értéke csak abban az esetben befolyásolja a program működését, ha a járműmodul bekötése nem alapértelmezett. Ez főként a régebbi típusú készülékeknél fordul elő.

Ezt a tulajdonságot a felhasználóknak nem kell módosítani, munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelő értékre.

Átfolyásmérő felbontás (előremenő ág) [impulzus/liter]

A felhasznált üzemanyag mérésére szolgáló átfolyás mérő eszköz által meghatározott felbontási érték az előremenő ágon. (Amikor a rendszer üzemanyagszint mérővel dolgozik, az itt beállított érték nincs hatással a program működésére.)

Az üzemanyagmérés pontossága érdekében fontos, hogy az eszköz gyártója által meghatározott érték kerüljön beírásra.

Átfolyásmérő felbontás (visszatérő ág) [impulzus/liter]

A felhasznált üzemanyag mérésére szolgáló átfolyás mérő eszköz által meghatározott felbontási érték a visszatérő ágon. (Amikor a rendszer üzemanyagszint mérővel dolgozik, az itt beállított érték nincs hatással a program működésére.)

Az üzemanyagmérés pontossága érdekében fontos, hogy az eszköz gyártója által meghatározott érték kerüljön beírásra. (Egy csatornás átfolyás mérő esetén értéke 0.)

Digitális A bemenet neve

A digitális A bemenet elnevezése. Munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelően. Általában az üzemanyag jelet kötik be ide.

A digitális bemenetekre az üzemanyag jelen kívül többféle segédüzemet is be lehet kötni (pl. daru, sószóró). A grafikonokon és a jelentésekben az itt megadott néven szerepelnek ezek a csatornák.

Alapértelmezett értéke: "A".

Digitális A bemenet inaktív állapot neve

Az adott csatornán mért segédüzem nem működő (inaktív) állapotának megnevezése. Munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelően.

Azokban a jelentésekben, ahol ez a csatorna megjelenik (pl. Digitális lista), ezen a néven fog szerepelni. (Sószóró esetén értéke lehet pl. "ki".)

Alapértelmezett értéke: "0".

Digitális A bemenet aktív állapot neve

Az adott csatornán mért segédüzem működő (aktív) állapotának megnevezése. Munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelően.

Azokban a jelentésekben, ahol ez a csatorna megjelenik (pl. Digitális lista), ezen a néven fog szerepelni. (Sószóró esetén értéke lehet pl. "be".)

Alapértelmezett értéke: "1".

Digitális B bemenet neve

A digitális B bemenet elnevezése.

Alapértelmezett értéke: "B".

Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet neve tulajdonságra.

Digitális B bemenet inaktív állapot neve

Az adott csatornán mért segédüzem nem működő (inaktív) állapotának megnevezése.

Alapértelmezett értéke: "0".

Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet inaktív állapot neve tulajdonságra.

Digitális B bemenet aktív állapot neve

Az adott csatornán mért segédüzem működő (aktív) állapotának megnevezése.

Alapértelmezett értéke: "1".

Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet aktív állapot neve tulajdonságra.

Digitális C bemenet neve

A digitális C bemenet elnevezése.

Alapértelmezett értéke: "C".

Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet neve tulajdonságra.

Digitális C bemenet inaktív állapot neve

Az adott csatornán mért segédüzem nem működő (inaktív) állapotának megnevezése.

Alapértelmezett értéke: "0".

Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet inaktív állapot neve tulajdonságra.

Digitális C bemenet aktív állapot neve

Az adott csatornán mért segédüzem működő (aktív) állapotának megnevezése.

Alapértelmezett értéke: "1".

Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet aktív állapot neve tulajdonságra.

Feldolgozási paraméterek

Sablonok

A járműmodulhoz tartozó jármű általános működésére vonatkozó jellemzőket tartalmazó sablon.

A program a sablonok segítségével különböző kategóriákba sorolja a járműveket (a járműmodulokkal való társítás révén). A sablonok olyan paramétereket tartalmaznak, melyek az adott járműtípus általános viselkedésmódjára jellemzőek.

A program ezen paraméterek alapján különböző döntéseket hoz, ill. szűréseket végez a beérkező méréseken (például Erőgép sablon esetén a túl magas mért sebesség értékeket mérési hibaként kezeli). Fontos, hogy a sablon beállítása megfeleljen a valóságnak, mert csak így biztosított a mérések helyes feldolgozása. (Hibásan beállított sablon esetén a méréseket újra fel kell dolgozni a sablon értékének módosítását követően.)

A programban a következő sablonok állnak rendelkezésre:

  • Személy- vagy teherautó
  • Futár
  • Kommunális
  • Erőgép
  • Vonat, kisrepülőgép

A sablon tulajdonság értékét munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a járműbe szerelésnek megfelelően.

Holdak száma legalább

A GPS vétel minőségét meghatározó tulajdonság, mely megadja azt a legkisebb értéket, amennyi műhold láthatósága esetén a program megbízhatónak tekinti a mérést.

Alapértelmezett értéke: 3. (Ezt az értéket általában nem szokták módosítani.)

DoP legfeljebb

A GPS vétel minőségét meghatározó tulajdonság, mely megadja azt a legnagyobb értéket, amit a műholdak geometriai elhelyezkedéséből várható hiba (DoP) mértéke nem haladhat meg ahhoz, hogy a program megbízhatónak tekintse a mérést.

Alapértelmezett értéke: 5. (Ezt az értéket csak ritkán szokták módosítani.)

Haladás csak gyújtásjel esetén

A jelölőnégyzet bekattintásával lehet beállítani, hogy a program csak motorüzem esetén tekintse haladásnak a jármű mozgását.

Bolyongás: Az időnként tapasztalható gyengébb GPS vételből adódóan előfordulnak olyan esetek, amikor a beérkező mérések adatai elmozdulást mutatnak a jármű helyzetében, miközben valójában egy helyben áll (például amikor a jármű fedett helyen parkol, vagy a szükségesnél kevesebb műholdat lát a rendszer). Ezt a jelenséget bolyongásnak nevezzük.

A Haladás csak gyújtásjel esetén kapcsoló bekattintásakor a program csak azokat a mozgásokat tekinti haladásnak, amikor egyúttal motorüzemet (a Motorüzem csatorna járó állapotban tulajdonság alapján) is mért a készülék. Ezzel kiszűri a bolyongásokat, melyek így sem a térképes nézeteken, sem a jelentésekben nem szerepelnek.

A gyakorlatban általában célszerű bekapcsolni ezt a kapcsolót. (Ha a motorüzem jel a mérésben valamilyen oknál fogva – pl. rossz érintkezés – hibás értékeket adott, akkor a kérdéses időszakokra újra fel kell dolgozni a mérést a kapcsoló kikapcsolt állapota mellett.)

Tankolási paraméterek

Tranziens maximális hossza [perc]

Annak az időszaknak a hossza percben megadva, amely alatt a gyújtás ráadását követően a program nem veszi figyelembe az üzemanyagmérésből származó adatokat.

Az üzemanyagmérésnél gyakran előfordul, hogy a gyújtás ráadását követő rövid időszakban a mérés eredménye nem megbízható. A program ezeket az időszakokat kiszűri a mérésekből – e paraméter értékének megfelelően.

Alapértelmezett értéke: 2 perc.

Tankolás hossza legfeljebb [perc]

A tankolás időtartamának maximális hossza percben megadva.

Tankolás azonosítása: A mérések feldolgozásakor a program a következő tulajdonságokat veszi figyelembe a tankolás beazonosításához a vizsgált időszakra vonatkozóan:

A mérések feldolgozásakor a program azt tekinti tankolásnak, amikor az üzemanyagszint változása elér vagy meghalad egy bizonyos mértéket (Változás legalább) egy bizonyos időn (Tankolás hossza legfeljebb) belül, miközben a jármű sebessége nem halad meg egy bizonyos értéket (Maximális sebesség). (Például az üzemanyagszint változása legalább 10%, legfeljebb 15 percen belül, és a sebesség nem haladja meg a 2 km/órát.) Ha a mért értékekre teljesülnek ezek a feltételek egy adott időszakban, akkor azt a program tankolásként értékeli.

Alapértelmezett értéke: 15 perc.

Változás legalább [%]

A tankolás azonosításához szükséges üzemanyagmennyiség-változás minimális mértéke százalékosan.

Alapértelmezett értéke: 10%.

Csatorna neve

Csatorna megnevezése, melyen az üzemanyagmérésből származó értékek beérkeznek a rendszerbe.

Ez a csatorna általában a "FUEL", néha pedig a "FUEL1" nevű csatorna. E csatornáknak a grafikonokon rendre az "Üzemanyag" és az "Üzemanyag 1" grafikon típusok felelnek meg.

Alapértelmezett értéke: "FUEL".

Maximális sebesség [km/h]

A tankolás azonosításánál figyelembe vett sebességhatár.

Alapértelmezett értéke: 2 km/h.

Szintmérő folyamatosan tápon

A jelölőnégyzet bekattintása azt jelzi, hogy a rendszerben az üzemanyagszint mérése folyamatosan megvalósul, motorüzemtől függetlenül (nem csak gyújtás esetén).

Az üzemanyagszint-mérő eszközök egy része csak akkor mér, ha a jármű motorja jár. Ilyenkor ezt a kapcsolót nem kell bekattintani. Ha azonban az üzemanyagszint-mérő eszköz és a járműmodul is folyamatosan rendelkezik tápellátással, akkor a rendszer folyamatosan rögzíti az üzemanyagszintet. Ilyen esetben ezt a kapcsolót is be kell kattintani.

Megjegyzés

Megjegyzés

Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező.

Társítások

Járművek

Járművek – Járműmodulok társítás.

A program működése szempontjából nagyon fontos a járműmodul és a jármű összekapcsolása társítással, hiszen ez az alapja a mérésekből származó adatok megfelelő kiértékelésének és nevesítésének a programfelületen és a jelentésekben.

 

Járműmodul típuscsoportok

A "Járműmodulok"-nál az itt felsorolt típuscsoportok kerültek beépítésre a programba, a rendszerben használatos járműmodul eszközöknek megfelelően. A programban ezek közül mindig csak az adott cégnél ténylegesen üzembe helyezett készülékeknek megfelelő típuscsoportok láthatók:

Járműmodul típuscsoport

Járműmodul eszköz

Atlas járműmodulok (VMMGSL)

Atlas fedélzeti alapkészülék

Merkur járműmodulok (VMMGST)

Merkur fedélzeti alapkészülék

A típuscsoportok alatt típusok itt nem hozhatók létre. A járműmodulok (törzsadat elemek) közvetlen ezek alá a típuscsoportok alá kerülnek besorolásra.

A járműmodulok típuscsoportok – a minden típusnál megtalálható paramétereken kívül – a következőkkel rendelkeznek:

Járműmodul csoportok

A Járműmodulok törzsadattípusnál a Járműmodulok fő csoport alatt tetszőlegesen létrehozhatók újabb alcsoportok .

A fő csoport nem törölhető, és a megnevezését sem lehet megváltoztatni.

Járműmodul csoportok tulajdonságai

A járműmodul csoportok a minden törzsadat-csoportnál megtalálható tulajdonságokkal rendelkeznek.

 

Lásd még