A Tulajdonságok – Járműmodulok panelen hozhatók létre a járműmodulokhoz tartozó különböző csoportok, valamint megtekinthetők és szerkeszthetők az aktuálisan kijelölt elem vagy elemek adatai. A Tulajdonságok panel kezelésére vonatkozó általános ismeretek a "Törzsadat tulajdonságok" címszó alatt találhatók.
A járműmodulok tulajdonságainak többségét üzembe helyezéskor munkatársaink beállítják a megfelelő értékekre az eszközök gyári paraméterei és a beszerelés megvalósítása szerint. A felhasználóknak általában ezeket később nem kell módosítaniuk.
Az alábbi táblázat összefoglalja a járműmodulokat leíró tulajdonságokat – tulajdonságcsoportokba rendezve. A táblázatban világoskék háttérszín jelöli az örökölhető tulajdonságokat:
Tulajdonság / Tulajdonságcsoport | Leírás |
Besorolás |
|
Csoport |
Csoport megnevezése, melybe az adott járműmodul tartozik (csoportosított nézetben az elemet tartalmazó legszűkebb csoport). Értéke alapértelmezés szerint: Járműmodulok fő csoport. |
Alap adatok |
|
A járműmodul típusa. A programba beépített típuscsoportok egyike. Értékét a járműmodul törzsadat elem felvételekor kapja. Ezt követően módosítani már nem lehet. |
|
A járműmodult azonosító, egyedi megnevezés. Értékét a járműmodul törzsadat elem felvételekor kapja. Ezt követően módosítani már nem lehet. A Modul azonosító egy tetszőlegesen kialakítható egyedi megnevezés. A gyakorlatban általában a következő két típust szokták alkalmazni: az azonosító első része az Eszköztípusra utaló név (pl. "VMMGSL"), melyet kötőjellel elválasztva egy számsorozat követ, ami lehet egy egyszerű sorszámozás, vagy a készülékhez tartozó telefonszám is. |
|
Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező, elsősorban a felhasználó saját nyilvántartásában használatos azonosító számára fenntartva. |
|
Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező, elsősorban a felhasználó saját nyilvántartásában használatos gyári szám számára fenntartva. |
|
Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező, elsősorban a felhasználó saját nyilvántartásában használatos cikkszám számára fenntartva. |
|
Külső azonosítók |
|
2. azonosító |
Ezeket az azonosítókat használja a program külső rendszerhez (pl. bérszámfejtő rendszerhez) történő kapcsolódás esetén. |
A különböző jelentések elkészítésénél fontos információ a rendszer számára, hogy a jármű motorja mely időszakokban volt üzemben. A program ennek alapján végzi az üzemidővel kapcsolatos számításokat. Ezzel a tulajdonsággal állítható be, hogy a program melyik csatornán érkező jel(ek) alapján döntse el, hogy a jármű motorja üzemben volt-e (járt-e a motor). Ezek a csatornák a következők lehetnek (ill. ezek kombinációja):
A sor kijelölésekor az érték mező jobb szélén megjelenő nyílra kattintva legördül egy lista, amelyből kiválasztható a kívánt beállítási mód. A listában az üzemanyag jel, a digitális csatornák aktív és inaktív állapota, valamint ezek kombinációi szerepelnek. Néha előfordul, hogy nem lehet bekötni olyan jelet, amelyből egyértelműen következtetni lehetne a motorüzemre. Ezt jelöli a "Nincs motorüzem mérés". Az esetek nagy részében vagy az "Üzemanyag jel alapján", vagy az "A=1" beállítások fordulnak elő. Alapértelmezett értéke: "Üzemanyag jel alapján". A járműmodul üzembe helyezésekor alapértelmezett esetben a gyújtás jelet bekötik az első digitális csatornára, melyet elneveznek "Gyújtás" csatornának, és így a járműmodul ezen keresztül szolgáltatja a motorüzem információt a rendszer számára. A mező értéke csak abban az esetben befolyásolja a program működését, ha a járműmodul bekötése nem alapértelmezett. Ez főként a régebbi típusú készülékeknél fordul elő. Ezt a tulajdonságot a felhasználóknak nem kell módosítani, munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelő értékre. |
|
A felhasznált üzemanyag mérésére szolgáló átfolyás mérő eszköz által meghatározott felbontási érték az előremenő ágon. (Amikor a rendszer üzemanyagszint mérővel dolgozik, az itt beállított érték nincs hatással a program működésére.) Az üzemanyagmérés pontossága érdekében fontos, hogy az eszköz gyártója által meghatározott érték kerüljön beírásra. |
|
A felhasznált üzemanyag mérésére szolgáló átfolyás mérő eszköz által meghatározott felbontási érték a visszatérő ágon. (Amikor a rendszer üzemanyagszint mérővel dolgozik, az itt beállított érték nincs hatással a program működésére.) Az üzemanyagmérés pontossága érdekében fontos, hogy az eszköz gyártója által meghatározott érték kerüljön beírásra. (Egy csatornás átfolyás mérő esetén értéke 0.) |
|
A digitális A bemenet elnevezése. Munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelően. Általában az üzemanyag jelet kötik be ide. A digitális bemenetekre az üzemanyag jelen kívül többféle segédüzemet is be lehet kötni (pl. daru, sószóró). A grafikonokon és a jelentésekben az itt megadott néven szerepelnek ezek a csatornák. Alapértelmezett értéke: "A". |
|
Az adott csatornán mért segédüzem nem működő (inaktív) állapotának megnevezése. Munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelően. Azokban a jelentésekben, ahol ez a csatorna megjelenik (pl. Digitális lista), ezen a néven fog szerepelni. (Sószóró esetén értéke lehet pl. "ki".) Alapértelmezett értéke: "0". |
|
Az adott csatornán mért segédüzem működő (aktív) állapotának megnevezése. Munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a beszerelésnek megfelelően. Azokban a jelentésekben, ahol ez a csatorna megjelenik (pl. Digitális lista), ezen a néven fog szerepelni. (Sószóró esetén értéke lehet pl. "be".) Alapértelmezett értéke: "1". |
|
A digitális B bemenet elnevezése. Alapértelmezett értéke: "B". Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet neve tulajdonságra. |
|
Az adott csatornán mért segédüzem nem működő (inaktív) állapotának megnevezése. Alapértelmezett értéke: "0". Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet inaktív állapot neve tulajdonságra. |
|
Az adott csatornán mért segédüzem működő (aktív) állapotának megnevezése. Alapértelmezett értéke: "1". Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet aktív állapot neve tulajdonságra. |
|
A digitális C bemenet elnevezése. Alapértelmezett értéke: "C". Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet neve tulajdonságra. |
|
Az adott csatornán mért segédüzem nem működő (inaktív) állapotának megnevezése. Alapértelmezett értéke: "0". Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet inaktív állapot neve tulajdonságra. |
|
Az adott csatornán mért segédüzem működő (aktív) állapotának megnevezése. Alapértelmezett értéke: "1". Ezen felül ugyanazok vonatkoznak rá, mint a Digitális A bemenet aktív állapot neve tulajdonságra. |
|
A járműmodulhoz tartozó jármű általános működésére vonatkozó jellemzőket tartalmazó sablon. A program a sablonok segítségével különböző kategóriákba sorolja a járműveket (a járműmodulokkal való társítás révén). A sablonok olyan paramétereket tartalmaznak, melyek az adott járműtípus általános viselkedésmódjára jellemzőek. A program ezen paraméterek alapján különböző döntéseket hoz, ill. szűréseket végez a beérkező méréseken (például Erőgép sablon esetén a túl magas mért sebesség értékeket mérési hibaként kezeli). Fontos, hogy a sablon beállítása megfeleljen a valóságnak, mert csak így biztosított a mérések helyes feldolgozása. (Hibásan beállított sablon esetén a méréseket újra fel kell dolgozni a sablon értékének módosítását követően.) A programban a következő sablonok állnak rendelkezésre:
A sablon tulajdonság értékét munkatársaink üzembe helyezéskor beállítják a járműbe szerelésnek megfelelően. |
|
A GPS vétel minőségét meghatározó tulajdonság, mely megadja azt a legkisebb értéket, amennyi műhold láthatósága esetén a program megbízhatónak tekinti a mérést. Alapértelmezett értéke: 3. (Ezt az értéket általában nem szokták módosítani.) |
|
A GPS vétel minőségét meghatározó tulajdonság, mely megadja azt a legnagyobb értéket, amit a műholdak geometriai elhelyezkedéséből várható hiba (DoP) mértéke nem haladhat meg ahhoz, hogy a program megbízhatónak tekintse a mérést. Alapértelmezett értéke: 5. (Ezt az értéket csak ritkán szokták módosítani.) |
|
A jelölőnégyzet bekattintásával lehet beállítani, hogy a program csak motorüzem esetén tekintse haladásnak a jármű mozgását. Bolyongás: Az időnként tapasztalható gyengébb GPS vételből adódóan előfordulnak olyan esetek, amikor a beérkező mérések adatai elmozdulást mutatnak a jármű helyzetében, miközben valójában egy helyben áll (például amikor a jármű fedett helyen parkol, vagy a szükségesnél kevesebb műholdat lát a rendszer). Ezt a jelenséget bolyongásnak nevezzük. A Haladás csak gyújtásjel esetén kapcsoló bekattintásakor a program csak azokat a mozgásokat tekinti haladásnak, amikor egyúttal motorüzemet (a Motorüzem csatorna járó állapotban tulajdonság alapján) is mért a készülék. Ezzel kiszűri a bolyongásokat, melyek így sem a térképes nézeteken, sem a jelentésekben nem szerepelnek. A gyakorlatban általában célszerű bekapcsolni ezt a kapcsolót. (Ha a motorüzem jel a mérésben valamilyen oknál fogva – pl. rossz érintkezés – hibás értékeket adott, akkor a kérdéses időszakokra újra fel kell dolgozni a mérést a kapcsoló kikapcsolt állapota mellett.) |
|
Annak az időszaknak a hossza percben megadva, amely alatt a gyújtás ráadását követően a program nem veszi figyelembe az üzemanyagmérésből származó adatokat. Az üzemanyagmérésnél gyakran előfordul, hogy a gyújtás ráadását követő rövid időszakban a mérés eredménye nem megbízható. A program ezeket az időszakokat kiszűri a mérésekből – e paraméter értékének megfelelően. Alapértelmezett értéke: 2 perc. |
|
A tankolás időtartamának maximális hossza percben megadva. Tankolás azonosítása: A mérések feldolgozásakor a program a következő tulajdonságokat veszi figyelembe a tankolás beazonosításához a vizsgált időszakra vonatkozóan:
A mérések feldolgozásakor a program azt tekinti tankolásnak, amikor az üzemanyagszint változása elér vagy meghalad egy bizonyos mértéket (Változás legalább) egy bizonyos időn (Tankolás hossza legfeljebb) belül, miközben a jármű sebessége nem halad meg egy bizonyos értéket (Maximális sebesség). (Például az üzemanyagszint változása legalább 10%, legfeljebb 15 percen belül, és a sebesség nem haladja meg a 2 km/órát.) Ha a mért értékekre teljesülnek ezek a feltételek egy adott időszakban, akkor azt a program tankolásként értékeli. Alapértelmezett értéke: 15 perc. |
|
A tankolás azonosításához szükséges üzemanyagmennyiség-változás minimális mértéke százalékosan. Alapértelmezett értéke: 10%. |
|
Csatorna megnevezése, melyen az üzemanyagmérésből származó értékek beérkeznek a rendszerbe. Ez a csatorna általában a "FUEL", néha pedig a "FUEL1" nevű csatorna. E csatornáknak a grafikonokon rendre az "Üzemanyag" és az "Üzemanyag 1" grafikon típusok felelnek meg. Alapértelmezett értéke: "FUEL". |
|
A tankolás azonosításánál figyelembe vett sebességhatár. Alapértelmezett értéke: 2 km/h. |
|
A jelölőnégyzet bekattintása azt jelzi, hogy a rendszerben az üzemanyagszint mérése folyamatosan megvalósul, motorüzemtől függetlenül (nem csak gyújtás esetén). Az üzemanyagszint-mérő eszközök egy része csak akkor mér, ha a jármű motorja jár. Ilyenkor ezt a kapcsolót nem kell bekattintani. Ha azonban az üzemanyagszint-mérő eszköz és a járműmodul is folyamatosan rendelkezik tápellátással, akkor a rendszer folyamatosan rögzíti az üzemanyagszintet. Ilyen esetben ezt a kapcsolót is be kell kattintani. |
|
Megjegyzés |
Megjegyzés szintű tulajdonság: tetszőlegesen kitölthető mező. |
Társítások |
|
Járművek – Járműmodulok társítás. A program működése szempontjából nagyon fontos a járműmodul és a jármű összekapcsolása társítással, hiszen ez az alapja a mérésekből származó adatok megfelelő kiértékelésének és nevesítésének a programfelületen és a jelentésekben. |
A "Járműmodulok"-nál az itt felsorolt típuscsoportok kerültek beépítésre a programba, a rendszerben használatos járműmodul eszközöknek megfelelően. A programban ezek közül mindig csak az adott cégnél ténylegesen üzembe helyezett készülékeknek megfelelő típuscsoportok láthatók:
Járműmodul típuscsoport |
Járműmodul eszköz |
Atlas fedélzeti alapkészülék |
|
Merkur fedélzeti alapkészülék |
A típuscsoportok alatt típusok itt nem hozhatók létre. A járműmodulok (törzsadat elemek) közvetlen ezek alá a típuscsoportok alá kerülnek besorolásra.
A járműmodulok típuscsoportok – a minden típusnál megtalálható paramétereken kívül – a következőkkel rendelkeznek:
A Járműmodulok törzsadattípusnál a Járműmodulok fő csoport alatt tetszőlegesen létrehozhatók újabb alcsoportok .
A fő csoport nem törölhető, és a megnevezését sem lehet megváltoztatni.
A járműmodul csoportok a minden törzsadat-csoportnál megtalálható tulajdonságokkal rendelkeznek.